Skip to main content

Etisk ukorrekt eller i virkeligheden bare god markedsføring?

16
0

Markedsføringen er ikke som den altid har været. Det handler ikke længere kun om, at lave en fed TV reklame eller en flot busreklame. Nu skal man også specificere sin markedsføring så meget som muligt, for at få noget ud af den. Samtidig har teknologien udviklet sig, der er derfor mange flere teknikker man kan bruge i sin markedsføring, som der ikke var førhen. Det er faktisk kommet så vidt, så man nærmest kan kalde det ”overvågning” af folks interesser. Er det etisk ukorrekt eller er det bare god markedsføring at virksomheder overvåger, hvad man laver på sin telefon, iPad eller computer?

Intet privatliv

Forleden dag skrev jeg med en veninde omkring den nye Macbook fra Apple. Nogle minutter efter gik jeg på Facebook, hvor jeg opdagede en reklame fra Apple. Her tænker jeg om det blot er et tilfælde eller om det har noget at gøre med de SMS beskeder, som jeg skrev til min veninde. Jeg blev enig med mig selv om, at det ikke kunne have været et tilfælde. Én ting er, at man bliver overvåget i hoved og røv når man søger efter ting på nettet, men at der også er nogle, der går ind og tjekker, hvad jeg skriver privat om med mine nærmeste, det sætter tankerne i gang.

Etisk korrekt markedsføring?

Spørgsmålet er bare om det er en etisk korrekt måde at markedsføre sig på som virksomhed og brand. Det er i virkeligheden et vurderingsspørgsmål, og der er i princippet ikke et rigtigt eller forkert svar på det. Der er derfor meget delte meninger omkring denne form for markedsføring. Man kan sige at på den ene side kan man føle sig overvåget, og påvirket til et køb på baggrund af en overvågning. På den anden side, kan det være med til at mange virksomheder har lettere ved at målrette deres markedsføring. Det er altså forskelligt alt afhængig af hvilke briller man har på.

Hvor går grænsen?

Det der bekymrer mig mest ved denne form for markedsføring, er at virksomhederne ikke kender grænsen. Hvornår bliver det for meget, og hvornår føler forbrugeren at denne form for overvågning har taget overhånd. Måske er der en del, der allerede synes at det har taget overhånd, og at grænsen er nået.

Hvad bliver det næste?

Ender det med at vores telefoner bliver aflyttet, så vi til sidst ikke kan føre en samtale med vores telefon i nærheden, uden at blive bombarderet med reklamer på diverse sociale medier bagefter? Hvis ikke det allerede er taget i brug, så er det nok det næste skridt ved denne form for markedsføring.

I princippet er dette jo, som nævnt tidligere, en vurderingssag og er noget som folk har meget forskellige holdninger til. Så at bedømme om det er etisk ukorrekt vil jeg lade den enkelte person om. Min vurdering er, at der skal være en grænse og at virksomhederne, der skal markedsføre deres produkter skal kende denne grænse, for ellers har man som forbruger mistet sit privatliv til sidst.

Tags

Nikoline