Skip to main content

Hvornår har du sidst købt et rigtigt spil?

30
0

Hvornår har du sidst købt et rigtigt spil?

Teknologien udvikler sig konstant, hurtigt, og hele tiden. Det er der i og for sig ikke noget unormalt i eller ved, men det betyder at vi – ofte uden at tænke nærmere over det – ændrer vores måde at gøre ting på. Hvornår har du f.eks. sidst købt en plade eller et computerspil?

Spillene ligger online

Takket være internettet, er der blevet fysisk mere plads. Dette skyldes, at vi kan lagre stort set alt i en eller anden sky, og tilgå det hvorfra vi vil i verden, bare så længe der er wi-fi. Dermed er CD-rom, Blu-ray og DVD’er allerede håbløst forældede – ligesom disketter var det før dem. Det er udviklingen, og den kører hurtigt og hastigt videre, hvad enten vi vil det eller ej.

Men i kraft af, at vi ligger mere og mere op i skyerne, ændrer vi også vores måde at handle på. Specielt hvad angår digitale produkter som f.eks. computerspil. Mange spiller således helt uden nogen yderligere download på f.eks. de mange casinosites, der efterhånden findes. Men online gambling er bare en lille del af spilindustrien online. Med tanke på tjenesten ”Steam”, som dybest set er alt du behøver, kan du spille stort set alle tilgængelige computerspil i hele verden. Igen er alt der kræves; en internetforbindelse. Således behøver du ikke have en million forskellige dvd-kassetter på hylden eller i skufferne, fordi du skal have den nyeste udvidelse til Sims. Du henter den bare direkte via Steam, og uden andet end et gyldigt betalingskort, er du nu et spil rigere.

Det er en smart feature og en positiv udvikling, da det – udover at spare dig for en masse reel fysisk plads – også kan spare dig for en masse penge. Når spillene kommer op, koster de et eller andet (lad os sige 500 kr.), men i takt med at tiden går, falder markedsprisen generelt, og så kan du spare penge på et næsten nyt spil, uden at skulle forbi et utal af spilforhandlere for at finde den bedste pris. Det hele ligger online og kan hentes 24/7, 365 via Steam.

Musik- og filmindustrien

MP3 filen skabte ramaskrig i musikbranchen, da den første gang så dagens lys. Specielt pga. tjenester som Napster (i sin oprindelige form), var musikbranchen tæt på at dreje nøglen om – og en stor del af den gjorde det sådan set også. Napster var i tidernes morgen en fildelingstjeneste, hvor man kunne – ja, dele filer – og finde musik. Det var (og er stadig) et brud på ophavsretsloven, at dele filer på den måde, men det er heller ikke rigtig nødvendigt længere.

Med tjenester som Spotify, Deezer, Apple Music, Tidal o. lign., kan man få adgang til praktisk talt AL musik i hele verden for et beskedent beløb om måneden. Således behøver man ikke føle sig som en kriminel, bare fordi man ikke nødvendigvis gider købe et helt album på baggrund af en enkelt sang. Så selvom musikindustrien har ændret sig radikalt over de sidste 15 år, så har udviklingen omvendt også betydet, at der er kommet meget mere musik ud til masserne.

Helt det samme kan man ikke sige om filmindustrien – og så alligevel. Med tjenester som YouTube og Vimeo, kan alle og enhver dybest set publicere deres film. De fleste bruger dem så godt nok til små gør-det-selv videoer, Vlogs og kattekillinger, men potentialet er der.

Det bedste eksempel på den digitale udvikling, er Blockbuster, som ikke længere har fysiske butikker, men til gengæld stadig har bevaret sin kerneforretning – nemlig udlejning af film. De har ganske vist måtte se bort fra indtægter på slik og sodavand, men ved samtidig at spare en frygtelig masse lokaleudgifter, er det med garanti en helt ok forretning.

Tags

David