Skip to main content

Er god service død?

25
0

Service er noget vi alle sammen gerne vil have, i en eller anden form, når vi skal foretage et køb. Men er denne service, som er så vigtig for at vi føler at vi har gjort os et godt køb, ved at forsvinde?

Udvikling i teknologien

Hele udviklingen i teknologien har gjort at rigtig mange mennesker handler på nettet. På den måde mister vi den fysiske kontakt til folk, som i mange år har været en stor del af folks måde at vurdere en service på. Det er især servicefagene, der har en nedadgående kvalitet, når vi taler om god service. Hvor tit oplever du at taxachaufføren kommer ud og åbner døren for dig, eller hvor ofte trækker tjeneren stolen ud på restauranten? Der er bare sket et rigtig stort fald i servicen i mange brancher, men hvem skal vi give skylden for dette?

Ændring i informationssøgningen

Informationssøgningen har ændret sig gevaldigt, og har samtidig medført, at servicen er blevet dårligere ved fx mange håndværkere. Førhen var det ikke så mærkeligt at man tog et smut forbi den lokale håndværker, for at undersøge om det var hos lige præcis denne håndværker, man skulle have lavet sit sommerhus eller om det var hos nabohåndværkeren. I dag går man på Google og laver sin research.

Dette betyder også, at håndværkerne skal have styr på sin hjemmeside, hvor forbrugeren kan finde oplysninger og helst også priser, da det gør det nemmere og hurtigere for forbrugeren at sammenligne forskellige håndværkere. Det kan endda være svært at finde et telefonnummer at ringe på, og man bliver ofte efterladt med en mail, som kan gøre det svært at kommunikere med hinanden på en ordentlig måde.

Dette har derfor medført, at mange ikke føler at de får den rette service og vejledning som de har brug for, og ender måske med at vælge den forkerte håndværker.

Er det i bund og grund forbrugerens egen skyld?

Oftest handler det i bund og grund om at vi forbrugere vælger at besværliggøre det for os selv. Mange håndværkere vil helst have at man ringer eller kommer et smut forbi for at få et godt tilbud, da de på den måde også føler, at de udøver den bedst mulige service, som de kan give.

“Jeg vil hellere have at folk ringer til mig, i stedet for at sende en mail. Det gør det meget lettere at kommunikere på den måde, da man bedre kan imødekomme folks behov og ønsker, og på den måde give den bedst mulige service.” Dette er en udtalelse fra tømrer, Peder, fra Vintherbyg.

Problemet opstår altså for det første, hvis der ikke er et reelt telefonnummer, hvor man som forbruger kan ringe og få den service man nu engang har brug for. For det andet skal vi som forbrugere blive bedre til at tage den telefon og ringe, i stedet for at tro at vi kan læse os kloge på Google. Jeg er helt med på, at det er et rigtig godt sted at starte, men hvis man fx skal have lavet et sommerhus, så tag for guds skyld den telefon og ring, og tag imod den service, der rent faktisk stadig eksisterer.

Tags

Nikoline