Skip to main content

Online lønsystem sparer dig for meget som iværksætter

28
0

Drømmer du om en tilværelse som selvstændig, er du ikke alene. Flere og flere, især unge mennesker, vælger at starte deres egne virksomheder. Hvis du går med en lille (eller større) iværksættedrøm i maven, giver vi dig her et par gode råd.

Klart koncept

IT-branchen huser mange forskellige nicher, og der er stigende behov for eksperter. Derfor er det en god idé at have et helt klart koncept fra start. Dette hjælper dig/jer med at holde snuden i sporet og sikrer, at I ikke ender med at blive en ”schweizerkniv” som principielt kan bruges til alt, men ikke rigtig er værd at foretrække til noget.

Et klart koncept vil selvfølgelig indskrænke målgruppen, men til gengæld kan du/I specialisere jer inden for én niche og arbejde på at blive de bedste indenfor netop dette felt.

Få et lønsystem og slip for bøvl og besvær

Et nemt og billigt online lønsystem er en rigtig god investering. Dels fordi det administrativt vil spare dig/jer for en masse bøvl og Excel-ark, men også fordi det som iværksætter er sindssygt vigtigt, at have 100% styr på SKAT, selvangivelser, regnskaber, moms osv. osv.

SKAT og moms og regnskaber nødvendigvis raketvidenskab, men jo mere administrativt arbejde man har, desto færre timer er der til at være god til det, man har defineret som sine kernekompetencer.

Løn er en ret afgørende faktor i forhold til, at gå på arbejde, og derfor er det også uhyre vigtigt, at der er styr på administrationen. Det kan et lønsystem være med til at tilvejebringe, og det behøver faktisk ikke være specielt dyrt. I alle tilfælde er investeringen givet godt ud i forhold til, hvis der opstår udfordringer med autonom løn og lønadministration.

Læg et budget og følg det

Økonomi og administration er to faktorer, der fylder meget for de fleste nyetablerede iværksættere. Mange kan også opleve en eufori omkring projektet og dermed miste lidt realitetssans og overblik i forhold til, hvor lidt eller hvor meget, der reelt skal i ordrebogen før man kan holde skindet på snuden.

Derfor bør du/I have en forretningsplan og et budget, som i følger. Et velovervejet og realistisk budget er et sundt fundament for virksomhedens beslutnings- og prioriteringsprocesser.

Vær bedre end ”de andre”

Som nævnt tidligere, så er det en god idé med et klart koncept og en klar målsætning for sin virksomhed. Man kan ikke løse alle verdens problemer, og det skal man heller ikke. Jo mere virksomheden kan specialisere sig indenfor bestemte områder, desto mere sandsynligt er det, at I prioriteres over jeres konkurrenter, fordi I ganske enkelt er bedre – eller i hvert fald mere specialiserede.

Det er naturligvis nemmere sagt end gjort ”at være bedre end konkurrenterne”, men selv hvis der er langt til ”toppen”, så er målsætningen og ambitionen om at ville være den bedste (for de fleste i hvert fald) en drivkraft og motivationsfaktor. Man skal selvfølgelig ikke glemme at fejre sine succeser og glæde sig over, at det går godt – men det er vigtigt at huske, at hvilen på laurbær aldrig har været nogens vej til stor succes på den lange bane.

Tags

David